Minipivovary a pivní speciály
Restaurační a produkční minipivovary, s výstavem piva do 10 tisíc hektolitrů ročně, se zabývají výrobou piva a z velké části i jeho přímým prodejem. V posledních letech dochází i díky zvýšené poptávce po speciálních pivech k jejich velkému rozvoji, v současné době jich je v České republice téměř 500.
V důsledku vzniku velkého počtu nových provozoven v relativně krátkém čase se ukazuje, že zkušených sládků je nedostatek. Mimo jiné na vzdělávací servis, pravidelné školení sládků a jejich školení o nových technologických postupech se zaměřuje Českomoravský svaz minipivovarů. Poskytuje svým členům i právní a legislativní i informační servis a pomáhá jim zajistit kvalitní zdroje, suroviny a technologie pro vaření speciálních piv.
Pivní speciály se vyznačují většinou odlišnou chutí, při jejich senzorickém hodnocení se hodnotitelé zaměřují na chuť, vůni, plnost, říz, hořkost a celkovou senzorickou jakost piva. Je u nich oceňována především rozmanitost v porovnání s unifikovanými chutěmi produkce velkých pivovarů, díky jejich téměř dokonalým technologickým postupům a sanitaci.
Vaření piva v menších objemech dává velký prostor k experimentům, kromě produkce, která je pro konkrétní minipivovar specifická, se mohou vařit další piva, například sezónní speciály nebo speciály s různými příchutěmi. Restaurační minipivovary prodávají část své produkce přímo v restauraci, část vlastními silami nebo prostřednictvím prodejní sítě prodávají dále. Mívají někdy jasně definovanou cílovou skupinu nebo skupiny odběratelů.
Vznikají další prodejny, ať kamenné, eshopy nebo kombinované, v jejichž sortimentu můžeme pivní speciály nalézt. Prodej piva Pivotoč je jednou z forem prodeje, kdy se pivních speciály stáčejí do PET lahví, zákazník si je může odebrat osobně nebo mu budou doručeny rozvozovou službou.